با توجه به نیاز مبرم به ترسیم یک معیار درمانی جامع مبتنی بر شواهد و تجربه، اولین دستورالعمل برای مدیریت فشار خون بالا در دیابت قندی توسط جامعه ی تحقیقاتی مطالعات دیابت هند(RSSDI) در 15 دسامبر 2022، منتشر شد.

این دستورالعمل در آخرین شماره مجله بین المللی دیابت در کشورهای در حال توسعه(IJDDC) منتشر شده است.

این دستورالعمل توصیه می کند که:

· مسدودکننده‌های کانال کلسیم(CCBs) باید در درمان ترکیبی با مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسینII نسبت به بتا بلوکرها و تیازیدها ترجیح داده شود تا از بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون در برابر بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کلیوی محافظت بهتری صورت گیرد.

· سیلنیدیپین مولکول جدید نسبتاً مؤثرتر و ایمن‌تری در مقایسه با CCBهای معمولی برای بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون بالا است(توصیه درجهA).

· مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین دو (ARBs) باید نسبت به ACEi در بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون بالا ترجیح داده شوند، تلمیسارتان یا آزیلسارتان به عنوان عامل خط اول درمان انتخاب شوند(توصیه درجه B).

·ARB ها به تنهایی یا در ترکیب باCCB ها می توانند برای کنترل فشار خون (BP) در بیماران دیابتی استفاده شوند.

· در میانCCB ها، مولکول های جدید (مانند سیلنیدیپین) در ترکیب با ARBs برای محافظت بهتر از قلب و عروق و محافظت از کلیه ها در بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود.

· سیلنیدیپین یک مولکول جدید نسبتا مؤثرتر و ایمن تر در مقایسه باCCB های معمولی برای بیماران دیابتی مبتلا به فشار خون بالا است(توصیه درجهA).

· آملودیپین و سیلنیدیپین به یک اندازه در کاهش فشار خون موثر هستند. با این حال، گزارش شده است که بروز ادم پا با سیلنیدیپین کمتر از آملودیپین است.

· هنگامی که در دوزهای 5 تا 20 میلی گرم در روز، بر اساس مشخصات بالینی بیمار تجویز می شود، سیلنیدیپین کاهش فشار خون را تسهیل می کند، به کاهش ضربان قلب و کاهش سطح تری گلیسیرید سرم در بیماران کمک می کند، که حاکی از مزایای این دارو در محافظت از قلب است.

· در مورد استفاده ازARBها، دستورالعمل ها خاطرنشان می کنند که تلمیسارتان به دلیل اثرات مفید آن بر سطح قند خون ناشتا و سطح انسولین برجسته تر است.

این دستورالعمل همچنین بر اهمیت ارزیابی مشخصات فردی بیمار و پاسخ هر بیمار به درمان برای انتخاب عوامل درمانی مناسب برای مدیریت فشار خون بالا(درجه A) تأکید می کند. در بیمارانی که در معرض خطر CVDs، اختلالات کلیوی یا اختلالات عروق مغزی هستند، درمان ترکیبی باید برای کاهش خطر مرگ و میر ترجیح داده شود(درجه B).

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/diabetes-endocrinology/videos/rssdi-releases-guidelines-for-management-of-hypertension-in-diabetes-mellitus-2022-104471